آپارتمان نشینی و حقوق قانونی و حوزه مسئولیت ها
آپارتمان نشینی و حقوق قانونی و حوزه مسئولیت ها
یكی از درگیریهای زندگی امروز در شهرها، به ویژه كلانشهری همچون تهران، زندگی آپارتمان نشینی است اینشیوه زندگی علاوه بر آنكه موجب تداخل خرده فرهنگ ها،به ویژه خرده فرهنگهای معارض شده، نا بهنجاری هایدیگری را هم رقم زده كه هریك در نوع خود پیچیده می باشد.از جمله مشكلات آپارتمان نشینی گریبانگیر آن هستیمبحث اداره امور آن می باشد كه در اینجا به اختصار بهآن می پردازیم .از آنجا كه هر اجتماعی اعم از خانواده یك اجتماع كوچكویا جامعه به عنوان یك اجتماع بزرگتر نیازمند مدیر یامدیرانی برای اداره امول خود هستند، در مجتمع هایساختمانی (آپارتمانی) نیز این ضرورت به وضوح احساسمی گردد. كه در این خصوص قانون تملك آپارتمانها وآیین نامه اجرائی آن مصوب 1343 و اصلاحیه هایبعدی آن، ضوابط و مقررات حاكم بر این موضوع رامشخص نموده است و قانونگذار مستند به قانونفوق الاشعار، كلیه مجتمع های مسكونی، اداری،تجاری و شهركهائی كه فاقد شهرداری هستند راملزم به رعایت ضوابط و مقررات حاكم بر آن نموده است.علی ایحال به منظور تعیین مدیر یا هیات مدیره ابتدامی بایست مجمع عمومی مالكین به شرح ذیلتشكیل گردد:مجمع عمومی مالكین - در صورتی كه تعداد مالكیناز سه نفر تجاوز نماید مجمع مزبور تشكیل می گردد وبه عبارتی مجمع عمومی از گردهمائی مالكین تشكیلمی گردد.با ملاحظه مواد قانونی این طور استنباط می گردد كهدر صورتی كه مالكین خود در مورد نحوه تشكیل اولینمجمع عمومی به توافق نرسند واز تشكیل مجمعخودداری نمایند حسب مالكین درخواست مالكین،وزارت مسكن وشهرسازی عهده دار این مسئولیتمی گر دد.چنانچه جلسه مذكور،اولین جلسه مجمع نباشدهیات مدیره وظیفه دعوت از مالكین را به عهده خواهدداشت لازم به ذكر است كه برگزاركنندگان مجمع موظفمی باشند دعوتنامه هایی را به نشانی كلیه مالكینارسال نموده و از آنان، جهت شركت در جلسه دعوتبه عمل آورند و چنانچه مالكین در محلی، به جز نشانیخود در مجتمع، ساكن باشند موظفند رسما" آدرسخود را به هیات مدیره اعلام نمایند درغیر این صورتهیات مدیره وظیفه ای جهت تفتیش درخصوص نشانیمالكین ندارند و اگر كسی به عنوان نماینده یكی ازمالكین تعیین شده باشد باید قبل از تشكیل مجمععمومی وكالتنامه رسمی (كه در دفترخانه تنظیم شده باشد)ویا غیر رسمی (نوشته كتبی) خود را به مدیر یا هیات مدیرانارائه نماید و واحدهایی كه دارای چند مالك می باشندمی بایست از بین خود یك نفر را جهت شركت در مجمععمومی انتخاب و معرفی نمایند. درصورتیكه یكی ازمالكین نیز دارای شخصیت حقوقی باشد نماینده آنطبق قوانین مربوط به شخصیت های حقوقی، معرفیخواهدشد.تشكیل جلسه به وسیله آگهی در تابلو اعلانات نصبو همچنین می بایست به نشانی هریك از مالكین ارسالگردد.در اولین جلسه مجمع عمومی ابتدا رئیس مجمع كه ادارهجلسه نیز با او می باشد و سپس درهمان جلسه درصورت به رسمیت رسیدن مجمع، مدیر یا مدیرانی ازبین مالكین ویا اشخاص خارج از ساختمان انتخاب میشود لازم به ذكر است كه برای رسمیت مجمع، حضورمالكین بیش از نصف مساحت تمام قسمتهای اختصاصیویا نماینده آنان ضروری است.باتوجه به مراتب فوق اگر مالكین بیش از نصف مساحتتمام قسمتهای اختصاصی ساختمان ویا نماینده آنان درجلسه حضور پیدانكنند جلسه موكول به پانزده روز بعدمی گردد و چنانچه در این جلسه نیز اكثریت لازم حاصلنگردد جلسه برای پانزده روز بعد تجدید و تصمیات جلسهاخیر با تصویب اكثریت عده حاضر معتبر خواهد بود مجمععمومی مالكین باید حداقل هر سال یك بار تشكیل گردد.وظایف و اختیارات مجمع عمومی به شرح ذیل می باشد:1- تعیین رئیس مجمع عمومی2- انتخاب مدیر یا مدیران و رسیدگی بهاعمال آنها.3 – اتخاذ تصمیم نسبت به اداره ساختمان.4- تصویب گزارش مربوط به درآمد و هزینههای سالانه.5- اتخاذ تصمیم در ایجاد اندوخته برای امورمربوط به حفظ و نگهداری و تعمیر بنا.6- تفویض اختیار به مدیر یا مدیران بهمنظور انعقاد قراردادهای لازم برای ادارهساختمان.كلیه تصمیمات متخذه مجمع عمومی مالكین باید ظرفده روز به وسیله مدیر یا مدیران به شركا یا مالكین غایبو وزارت مسكن وشهرسازی اطلاع داده شود.مجمع عمومی عادی می تواند به طور فوق العاده همبه شرح ذیل تشكیل گردد در صورتی كه هیات مدیره نتوانددرخصوص یك موضوع خاص و مهم اتخاذ تصمیم نماید(مثلا به فرض درخصوص بازسازی و تعمیرات اساسیساختمان و...) مجمع عمومی عادی به طور فوق العادهتشكیل می گردد كه این موضوع بنا به درخواست مالكینو یا هیات مدیره می باشد. صلاحیت مجمع عمومیعادی به طور فوق العاده همان صلاحیت مجمع عمومیعادی می باشد. در صورت عدم اجابت درخواست مالكیناز سوی هیات مدیره و در صورت پیش بینی سمت بازرسو وظایف آن در اساسنامه مالكین می توانند درخواستخود را به بازرسان ارائه نمایند و بازرسان موظفند با رعایتتشریفات مقرر، اقدام لازم را معمول نمایند.مجمع عمومی فوق العاده، در صورت استعفا، فوت،عزل یا حجر مدیر یا مدیران قبل از انقضا مدت ماموریتبه منظور تجدید انتخاب هیات مدیره جدید تشكیل می گردد.در صورت خودداری شركا از تشكیل مجمع فوق العاده،وزارت مسكن وشهرسازی حسب تقاضای سه نفر ازشركا برای تشكیل مجمع مذكور اقدام خواهد نمود مگرآنكه تعداد آپارتمان ها از ده واحد كمتر باشد كه در اینصورت تقاضای یك نفر از شركا كافی خواهدبود.تصمیمات مجامع برای كلیه مالكین الزام آور استمدیر یا مدیرانی كه طی جلسات مجمع عمومی مالكینانتخاب می شوند مسئول حفظ و اداره ساختمان و اجرایتصمیمات مجمع عمومی می باشند تعداد آنها می بایستفرد بوده و مدت ماموریت آنها نیز طبق قانون دوسال است.اما مجمع می تواند این مدت را اضافه و انتخاب مجدد مدیر یامدیران نیز بلامانع است.مجمع عمومی می تواند یك نفر از مدیران را به عنوانخزانه دار تعیین و خزانه دار دفتر ثبت درآمد و هزینه خواهدداشت كه به پیوست قبوض و اسناد مربوطه برای تصویبترازنامه به مجمع عمومی تسلیم و ارائه خواهد نمود مدیرانیكه انتخاب شده اند امین شركا (مالكین) بوده و نمی توانند فرددیگری را به جای خود انتخاب نمایند.مدیر یا مدیران مكلفند تمام بنا را به عنوان یك واحد درمقابل آتش سوزی بیمه نمایند.در كلیه ساختمانها كه بیش از ده واحد آپارتمان داشته باشندمدیران مكلفند برای حفظ و نگاهداری و همچنین نظافتقسمتهای مشترك و سایر امور مورد نیاز دربان یا سرایداراستخدام نمایند.مدیر یا مدیران همچنین مكلفند میزان هزینه های مستمرو مخارج متعلق به هر شریك و نحوه پرداخت آنرا قبل یا بعداز پرداخت هزینه به وسیله نامه سفارشی به نشانی مالكیناعلام نمایند. و در صورت استنكاف، طبق مقررات قانونی برایوصول آن اقدام نمایند
+ نوشته شده در پنجشنبه بیست و هفتم تیر ۱۳۹۲ ساعت 20:8 توسط صمصام احمدی و همسرم زری بانو
|